Powered by Blogger.

Social icons

GUEST POST: Annika Välimäki

3/30/2016

Heippa! Olen graafinen suunnittelija Annika Välimäki, ja Maiju pyysi minulta vieraspostausta tänne blogiinsa #lagermaan. Olen otettu, sillä #lagerma on yksi lemppareistani - kiitos! Maiju pyysi minua kertomaan teille tähän blogiin hänelle tekemäni logon ja liiketunnuksen syntyprosessista. Rakastan työtäni ja puhun siitä tosi mielelläni, joten tämä tuntui tosi kivalta pyynnöltä toteuttaa.

Jei, tässä lähtee!


Logon luomisen aloitan yleensä tarkalla tutustumisella asiakasyritykseen. Kyselen kysymyksiä, pyydän kertomaan tarinan yrityksen (/blogin) taustalla, ja vastaamaan mm. hassuihin monivalintakysymyksiin. Selvitän millaista mielikuvaa yrityksen lookilla haetaan ja mikä on kohderyhmä. #lagerman tapauksessa tutustumisvaihe oli hoidettu jo ajat sitten (olemme ”virtuaaliystäviä” blogiskenestä jo ties monenko vuoden takaa), joten niin blogi kuin Maijukin tyyleineen olivat mulle entuudestaan tuttuja. Käytiin yhdessä läpi muutama visualiikkaan liittyvä juttu, Maiju antoi briefin kaivatusta lookista, sekä kertoi että käsintekemäni kalligrafia olisi hänen logotoiveissaan. Ja sitten ryhdyin jo hommiin. Aloitin tekemällä mood boardin projektille. 



Projektin tavoitteita ja fiilistä ilmentävään mood boardiin upotin Maijun blogin super-ihania ja inspiroivia kuvia, koodailin blogin lookiin sopivia värejä, valitsin alustavasti fontin ja hahmottelin kalligrafian tekstityyliä. Avainsanoina logon luomisessa olivat tyylikkyys, luonnollisuus, kerroksellisuus ja arjen estetiikka. 

Näiden ajatusten sekä mood boardini pohjalta aloitin luovan työskentelyn logon parissa. 

 
Aloitin toteutuksen luomalla logon selkärangaksi tulevan ja ilmettä eniten leimaavan elementin eli kalligrafian. Toisin sanoen kirjoittamalla käsin #lagerma-tekstin. Kirjoittelin noita lagermoja monen arkillisen verran, kyniä, kirjoituskulmia, kädenpainoa ja yksityiskohtia hioen. Lopullinen teksti muotoutui tähän kuitenkin verrattaen helposti. Lopullisen version löydyttyä toin sen digimuotoon ja aloin koota sen ympärille lopullista logoa. 


Halusin logoon uutta ja raikasta ilmettä. Päätin kokeilla asettelua uudella tavalla, niin että upotin blogin selittävän tekstin ”Aesthetics of everyday life” suoraan blogin nimen alle, sen sijaan että se olisi erillisenä elementtinä logon alla tai sivulla. Asettelu toimi ja Maiju ihastui ehdotukseeni. Huippua!

Aesthetics of everyday life -tekstin fonttina on ihanan basic Helvetica Neue Light. Tämä oli Maijun briefissäkin ja sopi logoon todella hyvin simppelissä moderniudessaan.

Pääväriksi musta oli selkeä värivalinta. Se on skarppi, terävä ja no, musta (ja musta toimii aina!). Toinen värikin hahmottui mieleeni nopeasti. Päätin ottaa riskin ja valita jotain muuta kuin harmaata, vaikka se olikin esimerkinomaisesti mainittuna Maijun briefissä. Sekoitin toiseksi väriksi armyvihreän ja vaaleanruskean sekoituksen. Syntyi uusi väri, jota en ole aiemmin missään käyttänyt. Esitellessäni värin Maijulle hän tuumasi: ”En varmaan olisi koskaan itse valinnut sitä, mutta sehän on aivan täydellinen!!” Väri sai siispä jäädä logoon - ja omassa väripaletissani ko. väri löytyy nyt tallennettuna, nimellä Lagerma.

 
Bannerissa näkyvän logon lisäksi tein toisen soveltuvan versio tämän rinnalle, käytettäväksi pienemmissä tiloissa, kuten esim. somen logona tai valokuvien vesileimana. Siihen lohkaisin kirjoittamastani #lagermasta kaksi ensimmäistä merkkiä. Pyöritin ja välistin olennaiset tekstit sen ympärille (joka olikin yllätyksekseni nyt aikamoista jyystöä – yksi aikaavievimmistä vaiheista toteutuksessa, hyvänen aika). 

Kaikenkaikkiaan tämä prosessi oli tosi kiva! Kiitän Maijua luottamuksesta ja ylistävästä palautteesta, se saa nöyräksi ja lämmittää - aina. Ihana yhteistyö toimi kuin rasvattu, ja sanonpa tämän taas: kivojen tyyppien kanssa on kivoin tehdä töitä.

Logo eri muodoissaan löytyy myös portfoliostani, osoitteesta annikavalimaki.com ja taidanpa liittää tämän tarinan myös omaan blogiini, joka löytyy samaisesta osoitteesta sekin. 

Kuulemisiin ja hei!

Annika

2 comments

  1. Logo ja ilme ovat aivan upeat. Todella viimeistelty ja harkittu kokonaisuus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Vilja. Tekijälle kiitos kuuluu, mutta en voisi itsekään olla tyytyväisempi. :-)

      Delete

3/30/2016

GUEST POST: Annika Välimäki


Heippa! Olen graafinen suunnittelija Annika Välimäki, ja Maiju pyysi minulta vieraspostausta tänne blogiinsa #lagermaan. Olen otettu, sillä #lagerma on yksi lemppareistani - kiitos! Maiju pyysi minua kertomaan teille tähän blogiin hänelle tekemäni logon ja liiketunnuksen syntyprosessista. Rakastan työtäni ja puhun siitä tosi mielelläni, joten tämä tuntui tosi kivalta pyynnöltä toteuttaa.

Jei, tässä lähtee!


Logon luomisen aloitan yleensä tarkalla tutustumisella asiakasyritykseen. Kyselen kysymyksiä, pyydän kertomaan tarinan yrityksen (/blogin) taustalla, ja vastaamaan mm. hassuihin monivalintakysymyksiin. Selvitän millaista mielikuvaa yrityksen lookilla haetaan ja mikä on kohderyhmä. #lagerman tapauksessa tutustumisvaihe oli hoidettu jo ajat sitten (olemme ”virtuaaliystäviä” blogiskenestä jo ties monenko vuoden takaa), joten niin blogi kuin Maijukin tyyleineen olivat mulle entuudestaan tuttuja. Käytiin yhdessä läpi muutama visualiikkaan liittyvä juttu, Maiju antoi briefin kaivatusta lookista, sekä kertoi että käsintekemäni kalligrafia olisi hänen logotoiveissaan. Ja sitten ryhdyin jo hommiin. Aloitin tekemällä mood boardin projektille. 



Projektin tavoitteita ja fiilistä ilmentävään mood boardiin upotin Maijun blogin super-ihania ja inspiroivia kuvia, koodailin blogin lookiin sopivia värejä, valitsin alustavasti fontin ja hahmottelin kalligrafian tekstityyliä. Avainsanoina logon luomisessa olivat tyylikkyys, luonnollisuus, kerroksellisuus ja arjen estetiikka. 

Näiden ajatusten sekä mood boardini pohjalta aloitin luovan työskentelyn logon parissa. 

 
Aloitin toteutuksen luomalla logon selkärangaksi tulevan ja ilmettä eniten leimaavan elementin eli kalligrafian. Toisin sanoen kirjoittamalla käsin #lagerma-tekstin. Kirjoittelin noita lagermoja monen arkillisen verran, kyniä, kirjoituskulmia, kädenpainoa ja yksityiskohtia hioen. Lopullinen teksti muotoutui tähän kuitenkin verrattaen helposti. Lopullisen version löydyttyä toin sen digimuotoon ja aloin koota sen ympärille lopullista logoa. 


Halusin logoon uutta ja raikasta ilmettä. Päätin kokeilla asettelua uudella tavalla, niin että upotin blogin selittävän tekstin ”Aesthetics of everyday life” suoraan blogin nimen alle, sen sijaan että se olisi erillisenä elementtinä logon alla tai sivulla. Asettelu toimi ja Maiju ihastui ehdotukseeni. Huippua!

Aesthetics of everyday life -tekstin fonttina on ihanan basic Helvetica Neue Light. Tämä oli Maijun briefissäkin ja sopi logoon todella hyvin simppelissä moderniudessaan.

Pääväriksi musta oli selkeä värivalinta. Se on skarppi, terävä ja no, musta (ja musta toimii aina!). Toinen värikin hahmottui mieleeni nopeasti. Päätin ottaa riskin ja valita jotain muuta kuin harmaata, vaikka se olikin esimerkinomaisesti mainittuna Maijun briefissä. Sekoitin toiseksi väriksi armyvihreän ja vaaleanruskean sekoituksen. Syntyi uusi väri, jota en ole aiemmin missään käyttänyt. Esitellessäni värin Maijulle hän tuumasi: ”En varmaan olisi koskaan itse valinnut sitä, mutta sehän on aivan täydellinen!!” Väri sai siispä jäädä logoon - ja omassa väripaletissani ko. väri löytyy nyt tallennettuna, nimellä Lagerma.

 
Bannerissa näkyvän logon lisäksi tein toisen soveltuvan versio tämän rinnalle, käytettäväksi pienemmissä tiloissa, kuten esim. somen logona tai valokuvien vesileimana. Siihen lohkaisin kirjoittamastani #lagermasta kaksi ensimmäistä merkkiä. Pyöritin ja välistin olennaiset tekstit sen ympärille (joka olikin yllätyksekseni nyt aikamoista jyystöä – yksi aikaavievimmistä vaiheista toteutuksessa, hyvänen aika). 

Kaikenkaikkiaan tämä prosessi oli tosi kiva! Kiitän Maijua luottamuksesta ja ylistävästä palautteesta, se saa nöyräksi ja lämmittää - aina. Ihana yhteistyö toimi kuin rasvattu, ja sanonpa tämän taas: kivojen tyyppien kanssa on kivoin tehdä töitä.

Logo eri muodoissaan löytyy myös portfoliostani, osoitteesta annikavalimaki.com ja taidanpa liittää tämän tarinan myös omaan blogiini, joka löytyy samaisesta osoitteesta sekin. 

Kuulemisiin ja hei!

Annika

2 comments:

  1. Logo ja ilme ovat aivan upeat. Todella viimeistelty ja harkittu kokonaisuus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Vilja. Tekijälle kiitos kuuluu, mutta en voisi itsekään olla tyytyväisempi. :-)

      Delete