11/30/2015
kestävä kehitys,
yhteistyö
2 comments
Ikea Valaistuminen
"LUX Chandeliers – Bringing the luxury of sustainability into every home" Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Linda Vanni, Malachi Cook ja Mari Lindberg |
Olin perjantaina Vantaan IKEA:ssa pressitilaisuudessa, jossa julkistettiin Aalto-yliopiston tilasuunnittelun opiskelijoiden toteuttama valoinstallaatio. IKEA Suomi järjesti saman yhteistyökampanjan kuudella tavaratalopaikkakunnallaan, tavoitteenaan viestiä ihmisille valon merkityksestä ja järkevästä energian kulutuksesta jokapäiväisessä elämässä.
Meitä bloggareita oli kutsuttu jokaiselle paikkakunnalle yksi, ja sain ilon olla mukana Vantaalla. IKEA on mukana Pariisin ilmastokokouksessa ja on aiheen tiimoilta kutsunut Suomessa designalan oppilaitoksia kaikilla tavaratalopaikkakunnillaan toteuttamaan ilmastokysymyksiin herättelevät valoteokset. Vantaalla julkistettu valoinstallaatio oli todella upea! Aalto-yliopiston opiskelijat Maria, Linda ja Malachi olivat oli suunnitelleet LED-lampuista ja 900 lusikasta upean "LUX chandeliers" kokonaisuuden.
Täytyy sanoa, että valaistuin Ikean toiminnasta monessa mielessä muutenkin. Tiesittekö te, että Ikea panostaa miljardieuroa ilmaston muutoksen torjumiseen? Ikea myös lahjoittaa 29.11–19.12 tehdyistä valaisinostoksista 1 euron YK:n pakolaisjärjestön kautta mm. lasten koulun käynnin tukemiseen pakolaisleireillä Aasiassa, Afrikassa ja Lähi-idässä. Suomen lahjoitussumman arvioidaan olevan tänä vuonna 160.000 euroa. Viime vuonna kyseinen Brighter Lives for Refugees -kampanja keräsi maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa euroa. Lisäksi IKEA on ollut Pohjoismaissa energiaomavarainen toukokuusta 2015.
Minä en näistä asioista tiennyt. Olen hyvilläni, miten globaali yritys kantaa kortensa kekoon kestävän kehityksen puolesta, tukien samalla vahvasti myös oman brändinsä ydinsanomaa: kaikilla on mahdollisuus parempaan arkeen ja samalla mahdollisuus vaikuttaa arkisilla teoillaan myös ympäristökysymyksiin. Moni kaupallinen brändi voisi ottaa IKEA:sta mallia: ympäristötietoisuuden lisääminen on myös fiksua kuluttajaviestintää. Onneksi maailma ja ihmisten arvokäsitykset ovat hyvän aikaa olleet jo muutoksessa, eikä näitä asioita leimata enää myöskään vain viherpiipertäjien touhuksi. Tämän hetkinen tilanne maapallolla on meidän jokaisen asia! Kaukana ovat nyt meidänkin lintukodon valkoiset hanget korkeat nietokset tähän aikaa vuodesta..
Nyt olisi kiinnostavaa kuulla mietitkö sinä ympäristöasioita jokapäiväisessä elämässäsi ja millaisia valintoja sinä teet kodissasi? Onko kestävä kehitys mukana sisustuksessasi?
Kiitos IKEA:lle herättelystä!
//
IKEA launched in Finland their new campaign regarding the lighting and sustainable development.